Antygona
Zobacz >Ewa Kolasińska
Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie /1973/.
W Starym Teatrze od 1.07.1973.
Ewa Kolasińska - aktorka, absolwentka PWST w Krakowie.
Od pierwszej roli niezmiennie w zespole Starego Teatru. Debiutowała w 1973 roku rolą Loli w Domu otwartym Bałuckiego w reżyserii Jerzego Kreczmara.
Ewa Kolasińska skupia teatralne żywioły - nieokiełznany temperament, spontaniczność, emocjonalną wrażliwość, które w połączeniu z głosem o niezwykle rzadkiej barwie (kontralt) i dziewczęcą, wysmukłą sylwetką - są niepowtarzalne i wyjątkowe. Pierwsze role tworzyła pod kierunkiem trzech wybitnych reżyserów Starego Teatru: Konrada Swinarskiego (Dziady Mickiewicza, Wyzwolenie Wyspiańskiego), Jerzego Jarockiego (Duniasza w Wiśniowym sadzie Czechowa) i Andrzeja Wajdy (Małgorzata w Nocy listopadowej Wyspiańskiego). Kolejne postacie to: doskonale wpisana w konwencję „czarnego humoru” Zofia w przedstawieniu Pokój na godziny Landovsky’ego w reżyserii Romany Próchnickiej, utkana z sennych wyobrażeń Schulzowska Paulina w Sklepach cynamonowych i narysowana ostrą kreską postać prostytutki Molly w Operze za trzy grosze Brechtaw reżyserii Ryszarda Majora, rozdzierająca w cichym cierpieniu, nieugięta w swej dobroci i oddaniu Sonia w Zbrodni i karze Dostojewskiego w reżyserii Macieja Prusa, beznadziejnie zakochana Masza w odrealnionej przestrzeni teatru Jerzego Grzegorzewskiego Dziesięć portretów z czajką w tle wg Czechowa, a także posągowo tragiczna Kassandra w Orestei w reżyserii Zygmunta Hübnera. Wielkim wyzwaniem dla aktorki była rola w teatralnej epopei Andrzeja Wajdy Z biegiem lat, z biegiem dni... wg scenariusza Olczak-Ronikerowej. Jej Zosia nasycona prawdą psychologiczną, jednocześnie wpisana w szerszy kontekst dramatu obyczajowego i komedii – była postacią żywą, wzruszającą, a przy tym zabawną. Ponowne spotkanie z reżyserem to triumf dojrzałego aktorstwa Kolasińskiej - w 1984 roku zagrała tytułową rolę w Antygonie Sofoklesa. Artystka zbudowała postać wielowarstwową, sugestywną emocjonalnie i formalnie, tragiczną w swym samotnym zapamiętaniu, z wielką sceną pożegnalnego monologu, który kończyła gestem-symbolem wznosząc ręce zakute w kajdany. Kolejne role we współpracy z reżyserem pokazały szeroki wachlarz jej aktorskiego emploi: poczynając od silnej chłopską mądrością i poczuciem humoru Kliminy w Weselu Wyspiańskiego, zainspirowanymi japońskim teatrem no postaciami z jednoaktówek Mishimy (Klientka Szafa, Pielęgniarka Pani Aoi, Urzędniczka Adamaszkowy bębenek), farsową Klarę w Słomkowym kapeluszu, po doskonałą w swej ascetycznej formie Wiedźmę w Makbecie Szekspira. Praca pod kierunkiem Tadeusza Bradeckiego z nagrodzoną podczas XXVII Kaliskich Spotkań Teatralnych brawurową rolą Gizeli Spiessbürger z Wiosny Narodów w Cichym Zakątku Nowaczyńskiego na czele, ukazały naturalną vis comica i dystans niezbędny w komedii. Rolą Colombiny w przedstawieniu Venezia, Venezia Goldoniego w reżyserii Giovanni’ego Pampiglione pokazała czym jest precyzyjna forma komedii dell’arte.
Ostatnie sezony artystki to czas współpracy z dwoma reżyserami: dojrzałym mistrzem -Mikołajem Grabowskim i przedstawicielem najnowszego nurtu w teatrze - Janem Klatą.
Maestro i Pianista w Tangu Gombrowicz i powtórzona w innym ujęciu postać Maestro w Trans-Atlantyku w Gombrowiczowskich inscenizacjach Mikołaja Grabowskiego są kwintesencją zabawy formą, doskonałym wyczuciem ironii aktorki, a precyzyjne intelektualnie, silne wewnętrzną emocją postacie Maski i Mówcy w Wyzwoleniu Wyspiańskiego stanowią sumę jej teatralnych doświadczeń. Natomiast rola Krzysi Drohojowskiej i Postać w Obrazie w Sienkiewiczowskiej Trylogii w odważnej inscenizacji Jana Klaty podbiły serca widzów siłą emocjonalną i brawurową odwagą.
(Elżbieta Bińczycka)
Wyszukaj:
Brand. Miasto. Wybrani
Zobacz >Być jak Steve Jobs. Bohaterowie polskiej transformacji. Ballada o lekkim zabarwieniu heroicznym.
Zobacz >Dom Bernardy A.
Zobacz >Dom Bernardy Alba
Zobacz >Dom dzienny, dom nocny
Zobacz >Dom otwarty
Zobacz >Don Kichote
Zobacz >Dybuk
Zobacz >Dziady
Zobacz >Dziesięć portretów z czajką w tle
Zobacz >Egzekucja cennych wspomnień
Zobacz >Gwałtu, co się dzieje!
Zobacz >Gyubal Wahazar
Zobacz >Ich czworo
Zobacz >Iwona księżniczka Burgunda
Zobacz >Król umiera czyli ceremonie
Zobacz >Makbet
Zobacz >Markiza de Sade
Zobacz >Mishima: Wachlarz, Szafa, Pani Aoi, Adamaszkowy bębenek
Zobacz >Noc listopadowa
Zobacz >Opera mleczana
Zobacz >Opera za trzy grosze
Zobacz >Operetka
Zobacz >Oresteia
Zobacz >