Przedstawienie:
Święta Joanna
Autor:
George Bernard Shaw przedstawienia tego autora >
Reżyser:
Władysław Krzemiński przedstawienia tego reżysera >
Scenografia:
Tadeusz Kantor przedstawienia tego scenografa >
Obsada:
Delfin: Kazimierz Witkiewicz przedstawienia >
Ladvenu: Edward Dobrzański przedstawienia >
Pan we fraku: Marian Słojkowski przedstawienia >
Żołnierz: Tadeusz Wesołowski przedstawienia >
Courcelles: Józef Dwornicki przedstawienia >
Kat*: Jerzy Sopoćko przedstawienia >
Kat*, D' Estivet*: Ryszard Krzyżanowski przedstawienia >
Inkwizytor: Roman Wroński przedstawienia >
Biskup Couchon: Wacław Nowakowski przedstawienia >
Paż Warwicka: Tadeusz Śliwiak przedstawienia >
Kapelan: Zbigniew Filus przedstawienia >
Warwick: Jerzy Kaliszewski przedstawienia >
Giermek: Maria Ciesielska przedstawienia >
Dunois: Wiktor Sadecki przedstawienia >
Księżna de la Tremouille: Melania Kamińska przedstawienia >
La Hire*: Jerzy Goliński przedstawienia >
La Hire: Jan Adamski przedstawienia >
Gille de Rais*: Zdzisław Zazula przedstawienia >
Gille de Rais*: Bronisław Cudzich przedstawienia >
Dworzanin: Józef Daniel przedstawienia >
La Tremouille: Władysław Olszyn przedstawienia >
Bertrame de Poulangey: Piotr Pawłowski przedstawienia >
Joanna: Maria Kościałkowska przedstawienia >
Służący: Jan Krzywdziak przedstawienia >
Służący: Stanisław Gronkowski przedstawienia >
Robert de Baudricourt*: Bolesław Loedl przedstawienia >
Robert de Baudricourt*: Leszek Herdegen przedstawienia >
* rola dublowana
Opis:
[…]Świadomość dystansu pomiędzy światem zjawisk a człowiekiem, który umie te zjawiska oddalić nieco od siebie i z tej perspektywy dopiero oglądać je i ocenić – powinien posiadać także nowoczesny teatr. Próbę tak pojętego teatru ujrzeliśmy wreszcie w Krakowie. Było nią przedstawienie Świętej Joanny. Udramatyzowana kronika historyczna Bernarda Shawa, intelektualny dramat publicystyczny i polityczny otrzymał swoje „drugie dno”, głęboką perspektywę, dzięki której ostro i plastycznie zarysował się dowcip, wewnętrzna dialektyka i w pełni nowoczesna filozofia dziejów. Inscenizator i reżyser, Władysław Krzemiński, przy współudziale scenografii Tadeusza Kantora potraktował wielką jednorazową przygodę Joanny d’Arc jako punkt wyjścia dla pokazania powszechnej przygody ludzkości. Dwa procesy Dziewicy Orleańskiej: jeden inkwizycyjny, który ją uśmiercił, drugi kanonizacyjny, który ją unieśmiertelnił – stały się symbolem procesów historycznych kształtujących społeczeństwa.
Henryk Vogler, Przygody w teatrze, Kraków 1960.
Nareszcie zobaczyliśmy kawałek prawdziwego, rzeczywiście współczesnego teatru. Nareszcie nie było na scenie ani dziewiętnastowiecznego muzeum, ani pseudonowoczesnej kokieterii. Spoza historycznej kroniki przemawiał współczesny pisarz i dotykał spraw, które są żywe i bolesne także w dwudziestym wieku. Scenografia pełną wstrząsającą wymowę i konsekwencję artystyczną osiągnęła przez to, że powstała nie na marginesie, ale w najgłębszym związku z ideą utworu, że przenikała, rozwijała i narzucała wyobraźni jego intelektualną i moralną problematykę.
Zygmunt Greń, Prawdziwy dramat człowieka, Dziennik Polski 22.II.1956.
Wyraz całości determinuje przed wszystkim scenografia Tadeusza Kantora, która w sposób zdecydowany sugeruje kierunek i myśl konstrukcyjną spektaklu. Jej nurt zasadniczy wyrażają trzy nadnaturalnej wielkości figury plastyczne – symboliczne wyobrażenia trzech potęg: kościoła, monarchii i rycerstwa. Te monumentalne, łatwo czytelne poprzez swe emblematy (pastorał, berło, tarcza) a przy tym ciekawie rozwiązane w kolorze i fakturze bryły, umieszczone w głębi sceny, patronują niezmiennie poprzez cały czas przedstawienia wszystkim rozgrywającym się w spektaklu wydarzeniom. Uproszczone i oszczędne elementy lokalizują miejsce i określają charakter zmieniających się obrazów; a więc okno gotyckie i stół uplastyczniają wnętrze mieszkalne, samotna kolumna – katedrę w Reims, łukowate obręcze – dwór królewski w Chinon, itp. Takie ujęcie bardzo wyraźnie przenosi sztukę w wymiar dramatu myśli, odcina ją od wszelkich pokus widowiskowo-historycznych i nastraja widza od razu na odbiór jej w kategoriach wielkiego dyskursu intelektualnego.
Leonia Jabłonkówna, Święta Joanna Shaw’a w Krakowie, Teatr 1956, nr 8.