Przedstawienie:

Port Royal

Autor: Henri de Montherlant przedstawienia tego autora >

Reżyser: Jerzy Kreczmar przedstawienia tego reżysera >

Scenografia: Wojciech Krakowski przedstawienia tego scenografa >

Obsada:

Siostra Gabryela: Wanda Kruszewska przedstawienia >

Oficer Gwardii: Jan Adamski przedstawienia >

Sędzia: Jan Krzywdziak przedstawienia >

Dowódca Straży: Janusz Zawirski przedstawienia >

Jałmużnik: Józef Daniel przedstawienia >

Jałmużnik: Michał Żarnecki przedstawienia >

Daubray: Władysław Olszyn przedstawienia >

Odwiedzający: Bolesław Loedl przedstawienia >

Oficjał: Władysław Neubelt przedstawienia >

Ksiądz du Plessie de la Brunetiere: Jerzy Sopoćko przedstawienia >

Ksiądz de Beaumont de Perefixe: Zdzisław Mrożewski przedstawienia >

Siostra Zakonna: Irena Wisłocka przedstawienia >

Siostra Zakonna: Zofia Markowska przedstawienia >

Siostra Zakonna: Romana Próchnicka przedstawienia >

Siostra Zakonna: Krystyna Ostaszewska przedstawienia >

Siostra Julia: Zofia Więcławówna przedstawienia >

Siostra Ludwika: Halina Gallowa przedstawienia >

Matka Maria Dorota: Melania Sadecka przedstawienia >

Matka Magdalena: Jadwiga Żmijewska przedstawienia >

Siostra Helena: Janina Zielińska przedstawienia >

Siostra Katarzyna: Jadwiga Zaklicka przedstawienia >

Matka Katarzyna Agnieszka: Antonina Klońska przedstawienia >

Siostra Maria Franciszka: Alicja Kamińska przedstawienia >

Siostra Angelika: Zofia Jaroszewska przedstawienia >

* rola dublowana

Opis:

 

(…) Przez trzy godziny z zapartym tchem śledzimy w teatrze narodziny bohatera. Sto lat mieszczańskiego dramatu wyjałowiło wszelką problematykę. Doskonaliły się konflikty, sytuacje, charaktery, to wszystko co jest pomocniczym elementem konstrukcji literackiej. Montherlant idąc do Port Royal stworzył nie tyle – jak tego chce – grecką tragedię, ile przede wszystkim dramat ideologiczny. I cokolwiek moglibyśmy powiedzieć o racjach jego bohatera musimy przyznać, że tylko on może odnowić martwe schematy materii dramatycznej.
Dowodem zarówno tekst jak przedstawienie w krakowskim Starym Teatrze. Przyzwyczajeni do nudnego patosu, albo werystycznej kalkomanii, zobaczyliśmy nagle przedstawienia czyste, ostre i niejednoznaczne. Dekoracje Wojciecha Krakowskiego „o surowej prostocie”, takie jak sobie wyobrażał autor. Reżyseria Jerzego Kreczmara bardzo kulturalna i bardzo dyskretna, zbyt często nawet zdająca się na pewne przypadkowości tekstu. I aktorzy – opanowani, powściągliwi, z duża siłą wyrazu; Antonina Klońska i – zaskakujące odkrycie niemal – Alicja Kamińska, Wanda Kruszewska i Jadwiga Żmijewska.
Znakomity był Zdzisław Mrożewski w roli arcybiskupa Paryża. Był uosobieniem woli autora: konflikt władzy z nieposłusznymi mniszkami. Spór ideowy z ochotą zostawiał „opętanym sawantkom” by w ten sposób przekonać nas o aktualności tragedii Port Royal. Zofię Jaroszewska jako siostrę Angelikę mógłbym sobie wyobrazić mniej egzaltowaną, chociaż aktorka zapanowała zupełnie nad wyobraźnią. I u niej także mocniej zagrać by mogły wszystkie tony sztuki, nie tylko ten jeden, tak dobrze dziś zrozumiały. (…)
 
Zygmunt Greń, Brama Królewska, Życie Literackie 1958, nr 3.

Animacje kostiumów

Narodowy Stary Teatr w Krakowie tel. 48 12 4228566, 48 12 4228020 wew. 134 fax 12 2927512 e-mail:muzeum@stary.pl
Copyright 2011