Przedstawienie:
Matka Courage i jej dzieci
Autor: Bertolt Brecht przedstawienia tego autora >
Reżyser: Lidia Zamkow przedstawienia tego reżysera >
Scenografia: Urszula Gogulska przedstawienia tego scenografa >
Obsada:
Katarzyna: Izabela Olszewska przedstawienia >
Eilif, Młody żołnierz: Tadeusz Jurasz przedstawienia >
Głos: Andrzej Buszewicz przedstawienia >
Anna Fierling zw Matką Courage : Lidia Zamkow przedstawienia >
Szweizerkas : Jerzy Sopoćko przedstawienia >
Kucharz : Leszek Herdegen przedstawienia >
Kapelan : Jan Adamski przedstawienia >
Yvette Potier : Romana Próchnicka przedstawienia >
Werbownik : Józef Dwornicki przedstawienia >
Wachmistrz : Michał Żarnecki przedstawienia >
Dowódca : Zygmunt Piasecki przedstawienia >
Zbrojmistrz : Janusz Zawirski przedstawienia >
Drugi wachmistrz : Antoni Pszoniak przedstawienia >
Pisarz : Stanisław Gronkowski przedstawienia >
Młody żołnierz : Wojciech Ziętarski przedstawienia >
Młoda chłopka : Krystyna Maciejewska przedstawienia >
Śpiewający żołnierz: Mieczysław Błochowski przedstawienia >
Kobieta : Krystyna Brylińska przedstawienia >
Chorąży : Janusz Sykutera przedstawienia >
Chłopka : Halina Gallowa przedstawienia >
Stary chłop : Bronisław Cudzich przedstawienia >
Starszy żołnierz, Młody chłop: Józef Morgała przedstawienia >
Kaleka : Adam Załęski przedstawienia >
* rola dublowanaOpis:
Przedstawienia Lidii Słomczyńskiej spełnia podstawowy warunek wszelkiej inscenizacji: są jednolite i konsekwentne(...)W przedstawieniu ,,Matki Courage” nie budzi wątpliwości, że odbiega ono od stylu brechtowskiego. Niech sobie odbiega: wierność autorowi wbrew rozpowszechnionemu mniemaniu, nie rozstrzyga w teatrze o wartości przedsięwzięcia pod jednym wszelako warunkiem: że autor na tym nie traci. Brecht jest pisarzem prostodusznym. Lecz prostodusznym pozornie(...)Jak powstaje Słomczyńska? Dydaktyczny banał i ogólniki przyjmuje za dobrą monetę. I wygrywa go serio, z pełnym uczuciowym zaangażowaniem. To, co u Brechta naiwnie świadome, tu staje się naiwnie nieświadome. Poręką prawdziwości nie jest bowiem chłodny, myślowy koncept, tylko wzruszenie. Słomczyńska pragnie nas wzruszyć losem swej bohaterki i przerazić grozą wojny(...) Zamiast moralitetu zrobiła Słomczyńska melodramat. I wszystkie środki, zamiast przekonywaniu, poświęciła wstrząsaniu. Stworzyła mieszankę wybuchową z naturalizmu, ekspresjonizmu i symbolizmu. Naturalizm przejawia się w kreśleniu tzw. soczystych postaci, rechotliwych, rozmamłanych a krzepkich, jak to zwykle lud. Ekspresjonizm- w podstylowaniu ruchu i wyglądu sceny, ,,brzydkim” i uczuciowo mocnym. Symbolizm w budowaniu sytuacji węzłowych, które ciągle przenoszą nas w wymiar monumentalnych, wyolbrzymiających układów: kiedy przynoszą ciało jej zabitego syna, Courage staje wyprostowana na tle armaty, niby posąg boleści i tylko wolno opuszcza ręce wzdłuż ciała; kiedy ginie niemowa Katarzyna, to jakby na stosie całopalnym, ostrzelana przez reflektory, wsparta o coś, co przypomina krzyż(...)
Ludwik Flaszen, Brecht do płaczu, Echo Krakowa 1962, nr 70.
Brecht jakiego zaprezentowała nam Lidia Słomczyńska, nie jest jednak ani pedantyczny, ani oschły, ani staroświecki. Jest współczesny, przejmujący: wstrząsa tragizmem, który się sączy jakby z międzysłów. Nie jest to Brecht deklamacyjny, mentorski, dydaktyczny. Przemawia więcej do wyobraźni i emocji niż mózgu. „Matka Courage” w Teatrze Kameralnym, to nie stara kronika wojny trzydziestoletniej odgrzebana w archiwum, ale dramatyczna opowieść o nieszczęściach i zniszczeniu, które niesie z sobą każda wojna. Ten uogólniający wymiar nadaje przedstawieniu scenografia: tył sceny zamknięty czaro-białym tłem, będącym skrzyżowaniem abstrakcyjnej grafiki i pejzażowej fotografiki, sugerujący jakiś smutny i pusty, poorany pociskami, krajobraz. Ten „pozahistoryczny” a jednak konkretny (…) obraz wspiera kostium mieszający różne style, mody i epoki; bliski naturalizmowi, a jednak nie naturalistyczny. Scenograf Urszula Gogulska, nie troszczy się o weryzm – jej zamierzenia są raczej syntetyczne – przerysowuje, deformuje układ płaszczyzn, linii; burzy proporcje. Pokazuje naturalistyczny szczegół (…) autentyczną rusznicę (…) wóz markietański w akcesoriach jakiejś ekspresjonistycznej wizyjności: ruiny, szubienice, efektownie komponowany rysunek drogi koleistej, grającej podwójnie jako naturalistyczna ilustracja (obraz wiejskiej drogi) i jako poetycka metafora – droga znaczy tu powołanie i przeznaczenie człowieka wiecznego komiwojażera.
Video
Animacje kostiumów