Przedstawienie:
Kurdesz
Autor:
Ernest Bryll przedstawienia tego autora >
Reżyser:
Bogdan Hussakowski przedstawienia tego reżysera >
Scenografia:
Wojciech Krakowski przedstawienia tego scenografa >
Obsada:
Duraś: Jerzy Nowak przedstawienia >
Córka: Ewa Ciepiela przedstawienia >
Młody: Tadeusz Malak przedstawienia >
Pomocnik: Tadeusz Jurasz przedstawienia >
Orkiestrant: Andrzej Buszewicz przedstawienia >
Małżonka: Halina Kwiatkowska przedstawienia >
K.: Andrzej Kozak przedstawienia >
B. : Wojciech Pszoniak przedstawienia >
Dziennikarz : Zdzisław Zazula przedstawienia >
Kapelmistrz : Marian Jastrzębski przedstawienia >
Gość : Bolesław Smela przedstawienia >
Żołnierz : Janusz Sykutera przedstawienia >
Żona : Barbara Bosak przedstawienia >
Gospodyni : Zofia Więcławówna przedstawienia >
Orkiestrant *: Aleksander Bednarz przedstawienia >
Orkiestrant *: Michał Żarnecki przedstawienia >
* rola dublowana
Opis:
(…) Bryll pokazuje w „Kurdeszu” podstawowe sytuacje życia społecznego w Polsce, rejestruje postawy moralne wobec rzeczywistości, w której żyjemy, działamy. (…)
(…) Bogdan Hussakowski zbudował przedstawienie zgrabne, lekkie, kładąc nacisk na stronę widowiskową i elementy ludyczne sztuki Brylla. Ufarsowił i odpatetycznił tekst „Kurdesza” ustawiając większość scen w konwencji komedii i operetki. Przerysowywał i deformował obrazy posługując się metodą groteski i karykatury. Dzięki tym zabiegom pogłębił tragizm Brylla. Pokazał bezradność literatury – wszelkiej literatury wobec świata widzianego, w tym wypadku świata jałowych uniesień, brutalnego egoizmu, czapkowania, padania na twarz, świata marniejącego w inercji, czekającego na znaki. Hussakowski pamięta zawsze o jednym: że „Kurdesz” stanowi propozycje teatru poetyckiego, że „mały realizm” jest jego wrogiem i, że słowo w teatrze współczesnym nie potrafi przekazać wszystkiego, że celniejszym od niego narzędziem stał się gest, ruch, mimika. Stąd to częste u Hussakowskiego odwoływanie się do muzyki, śpiewu, pantomimy. (…)
(…) Kulturą mówienia, umiejętnością wydobycia z tekstu Brylla ładunku ironii, sarkazmu i drwiny wyróżniają się przede wszystkim Andrzej Kozak (K) i Wojciech Pszoniak (B).
Znakomita scenografia Wojciecha Krakowskiego, eksponująca drzewo i słomę jako podstawowe tworzywo budowania obrazu scenicznego. Nie tylko ilustrująca, ale także interpretująca samodzielnie tekst teatralny, naprowadzająca widza na właściwe jego rozumienie.
Bronisław Mamoń, „Kurdesz”, Tygodnik Powszechny 1969, nr 39.