Przedstawienie:
Mirandolina
Autor: Carlo Goldoni przedstawienia tego autora >
Reżyser: Irena Babel przedstawienia tego reżysera >
Scenografia: Andrzej Stopka przedstawienia tego scenografa >
Obsada:
Mirandolina: Halina Kuźniakówna przedstawienia >
Kawaler di Ripafratta: Stefan Rydel przedstawienia >
Markiz di Forlipopoli : Eugeniusz Stolarski przedstawienia >
Hrabia d' Albafiorita*: Stanisław Malatyński przedstawienia >
Hrabia d' Albafiorita *: Tadeusz Przystawski przedstawienia >
Hortensja: Bronisława Gerson-Dobrowolska przedstawienia >
Dejanira : Irena Żuromska przedstawienia >
Fabrycjusz: Marian Cebulski przedstawienia >
Służący Kawalera: Jerzy Fitio przedstawienia >
Włóczęga: Julian Jabczyński przedstawienia >
* rola dublowanaOpis:
(...)Dobrze się stało, że reżyser przedstawienia Irena Babel, prezentując na scenie ,,Mirandolinę” Carlo Goldoniego pozwoliła aktorom w całym tego słowa znaczeniu wygrać się, czyli udawać i bawić się razem z publicznością, wyłuskując z tekstu wszystkie możliwości żartu, dowcipnych sytuacji i pociesznych gestów. Polowanie Służącego na muchy, patelnia jako podręczne zwierciadło, nogi włóczęgi ,,grające” na półpięterku, zręcznie pomyślana defilada pożegnalna i wiele ciekawych pomysłów złożyły się na wydobytą udatnie przez reżysera atmosferę goldoniowskiej komedii, pełnej humoru, temperamentu i błazenad. [...]Z improwizacji, plebejskich igrów, ze schlebiania gustowi tłumów komedia wyemancypował się do rzędu gatunku sztuki o coraz to precyzyjniejszych formach. Lecz piętno prawdziwej komedii dell’arte przetrwało w nich jeszcze całe lata. I. Babel wydobyła z ,,Mirandoliny” właśnie ten smak i urok pogranicza dwóch stylów, wzajemnego przenikania – tradycji i rozwoju formy, nie unikając żadnej sposobności do zabawy i komicznych układów sytuacyjnych. Świetnym dopełnieniem zamierzeń reżyserskich jest dekoracja Andrzeja Stopki przełamująca dotychczasowy szablon inscenizacji Goldoniego w konwencji teatralnej XVIII wieku z całą jego rekwizytornią: kolumnami, kotarami, stylowymi meblami i dworskimi kostiumami. Poetycki realizm Stopki śmiało zestawił klasyczny pejzaż włoski z wieńcami cebuli, drabinkę z sianem obok kameralnej sadzawki. A kostiumy? Stopka daje każdemu kostiumowi tyle życia, tak potrafi zespolić z tłem i konstrukcją malarską dekoracji, że staje się on obok aktora i tekstu prawdziwym sądem o epoce i charakterystyce postaci.[...]
Tadeusz Kwiatkowski, ,,Mirandolina” w krakowskim Starym Teatrze, Dziennik Polski Od A do Z 09-10.12.1951.
Video
Animacje kostiumów