Przedstawienie:
Silniejsza. Więź
Autor:
August Strindberg przedstawienia tego autora >
Reżyser:
Jitka Stokalska przedstawienia tego reżysera >
Scenografia:
Kazimierz Wiśniak przedstawienia tego scenografa >
Obsada:
Pani Y /Silniejsza/: Elżbieta Karkoszka przedstawienia >
Kelnerka /Silniejsza/: Danuta Maksymowicz przedstawienia >
Sędzia /Więź/: Aleksander Fabisiak przedstawienia >
Przysięgły /Więź/: Rajmund Jarosz przedstawienia >
Chłopka /Więź/: Wanda Kruszewska przedstawienia >
Alma Jonsson /Więź/: Elżbieta Willówna przedstawienia >
Polowy /Więź/: Tadeusz Jurasz przedstawienia >
Alexanderson /Więź/: Jerzy Trela przedstawienia >
Baronowa / Więz /: Anna Polony przedstawienia >
Służąca /Więź/: Halina Wojtacha przedstawienia >
Adwokat /Więź/: Jerzy Bączek przedstawienia >
Woźny /Więź/: Jerzy Bińczycki przedstawienia >
Przysięgły /Więź/: Michał Żarnecki przedstawienia >
Przysięgły /Więź/: Adam Romanowski przedstawienia >
Przysięgły /Więź/: Ferdynand Wójcik przedstawienia >
Przysięgły /Więź/: Juliusz Grabowski przedstawienia >
Baron /Więź/: Henryk Giżycki przedstawienia >
Pastor /Więź/: Wiktor Sadecki przedstawienia >
Pani X /Silniejsza/: Jadwiga Lesiak przedstawienia >
* rola dublowana
Opis:
(…) Zaprezentowano nam najpierw jednoaktówkę krótką, potem jednoaktówkę długą. Ale i tak o dziewiątej było po wszystkim, więc do czasu nie mam zastrzeżeń. Scenografia i kostiumy – zwłaszcza w „Silniejszej” – wspaniałe. W wykonaniu Kazimierza Wiśniaka. Wykonanie aktorskie – o, to już znacznie gorsze. Rola najlepsza w całym wieczorze – rola milcząca, więc specjalnie trudna – Elżbiety Karkoszki. (…)
Stefan Otwinowski, Notes krakowski, Życie Literackie 1972, nr 17.
(…) Mówiąc o akcji, trzeba to pojęcie w przypadku, zwłaszcza „Silniejszej”, potraktować umownie. występują tu wprawdzie trzy aktorki, ale tekst wygłasza tylko jedna. Druga – jej rywalka – poza wybuchem śmiechu, jako przerywnikiem monologu pierwszej, jest jej milczącym partnerem. I, aczkolwiek poznajemy charaktery obu kobiet (choć i to nie jest pewnikiem!) – grę prowadzi tylko jedna. Od tryumfalnego tonu, do łez rozpaczy, od szyderstwa do żałosnych wyznań istoty słabszej wobec silniejszej – zwycięskiej w zabiegach o względy tego samego mężczyzny. Trzecia kobieta jest jakby rekwizytem w niewieściej scenerii tego utworu. Rzecz dzieje się bowiem w pustej kawiarni przed świątecznym wieczorem, gdzie walce obu rywalek towarzyszy zawodowa obojętność kelnerki. Reżyserka: Jitka Stokalska (…) wybrała drogę najbliższą tradycji: zawierzyła nośności tekstu w wykonaniu zdolnej, ale jeszcze mało doświadczonej, młodej aktorki. Wytrawniejszej zaś pozostawiła grę milczenia. I o ile Elżbieta Karkoszka wywiązała się interesująco ze swej roli „silniejszej” bez słów, to Jadwiga Lesiak, mimo poprawnie wykonanego zadania – nie udźwignęła ogromnego ciężaru monologu. (…) „Więź” jest bardziej rozbudowanym scenariuszem. I bardziej okrutnym dramatem, gdzie nie tylko dwoje małżonków niszczy się moralnie przed sądem parafialnym, ale i sędzia, i pastor, i adwokat, i pokrzywdzony farmer łamią się pod pręgierzem zacofanego prawa – aby dać świadectwo złym więziom urzędowego i prywatnego życia. (…) Niewątpliwie najmocniejszą stroną obu widowisk była scenografia Kazimierza Wiśniaka: połączenie elementów okrutnej bajki z prześwitami okienek skandynawskiego budownictwa – i cmentarnych krzyży, jak na obrazkach prymitywnego malarstwa. Kolory, funkcjonalność, ironiczny dystans współczesnego odkrywcy – do klasyka. (…)
Jerzy Bober, Obsesje bez dystansu, Gazeta Krakowska 1972, nr 89.