Przedstawienie:
Sen o Bezgrzesznej...
Autor:
Jerzy Jarocki Józef Opalski przedstawienia tego autora >
Reżyser:
Jerzy Jarocki przedstawienia tego reżysera >
Jerzy Stuhr przedstawienia tego reżysera >
Scenografia:
Jerzy Juk-Kowarski przedstawienia tego scenografa >
Obsada:
Kosma, Postać w Kabarecie: Jerzy Stuhr przedstawienia >
Franciszek Józef, Michał Hoffman: Edward Wnuk przedstawienia >
Uczestnik obrzędu, Pan na balu, członek Delegacji, Adam Ronikier, Obrońca: Jerzy Święch przedstawienia >
Uczestnik obrzędu, Pan na balu, Żołnierz, Postać w Kabarecie: Mieczysław Grąbka przedstawienia >
Uczestniczka obrzędu: Hanna Smólska przedstawienia >
Uczestniczka obrzędu, Dziewczyna, Stanisława Firecka : Elżbieta Karkoszka przedstawienia >
Strażnik, Franciszek Kwilecki: Jan Krzyżanowski przedstawienia >
Dama na balu, Postać w Kabarecie: Danuta Maksymowicz przedstawienia >
Krystian, Aquellos Povos: Edward Linde-Lubaszenko przedstawienia >
Pielgrzym, Uczestnik obrzędu, Skazaniec, Bronisław Nowak: Andrzej Hudziak przedstawienia >
Pielgrzym, Uczestnik obrzędu, Skazaniec: Zygmunt Józefczak przedstawienia >
Dama na balu, Sanitariuszka, Postać w Kabarecie: Alicja Bienicewicz przedstawienia >
Pielgrzym, Skazaniec, Uczestnik obrzędu: Zbigniew Kosowski przedstawienia >
Dama na balu, Postać w Kabarecie: Ewa Kolasińska przedstawienia >
Dama na balu: Margita Dukiet przedstawienia >
Uczestniczka obrzędu : Wanda Kruszewska przedstawienia >
Dama na balu: Elżbieta Willówna przedstawienia >
Uczestnik obrzędu, Pan na balu, Stanisław Zając: Tadeusz Jurasz przedstawienia >
Konrad, Chochoł: Jerzy Trela przedstawienia >
Wilhelm II: Andrzej Buszewicz przedstawienia >
Uczestnik obrzędu, Pan na balu, Jan Horodyski, Minister Władysław Kiernik : Edward Dobrzański przedstawienia >
Pielgrzym, Uczestnik obrzędu, Skazaniec: Jacek Romanowski przedstawienia >
Uczestnik obrzędu, Pan na balu, członek Delegacji: Ryszard Łukowski przedstawienia >
Naczelnik więzienia, Prokurator II: Tadeusz Huk przedstawienia >
Malarz, Postać w Kabarecie: Leszek Piskorz przedstawienia >
Recytatorka: Anna Polony przedstawienia >
Mikołaj II, Wojewoda Kazimierz Gałecki: Wiktor Sadecki przedstawienia >
Infantka, Postać w Kabarecie: Grażyna Laszczyk przedstawienia >
Pan na balu, Erazm Piltz, Kazimierz Epfe: Juliusz Grabowski przedstawienia >
Dama na balu: Halina Wojtacha przedstawienia >
Dama na balu, Postać w Kabarecie: Anna Chudzikiewicz przedstawienia >
Dama na balu: Barbara Bosak przedstawienia >
Recytatorka: Teresa Budzisz - Krzyżanowska przedstawienia >
Mularz, Żołnierz, Postać w Kabarecie: Wiesław Wójcik przedstawienia >
Kuba, Pan na balu, Jan Rejman: Stanisław Gronkowski przedstawienia >
Grzegorz, Generał Józef Czikel: Kazimierz Borowiec przedstawienia >
Starażnik, Michaił Rodzianko, Przewodniczący Sądu: Henryk Majcherek przedstawienia >
Uczestnik obrzędu, Pan na balu: Jerzy Fedorowicz przedstawienia >
Uczestnik obrzędu, Zakonnik, Emil Bobrowski: Antoni Żukowski przedstawienia >
Uczestnik obrzędu, Pan na balu: Ferdynand Wójcik przedstawienia >
Uczestnik obrzędu, Pan na balu, Jan Stańczyk: Leszek Świgoń przedstawienia >
Uczestnik obrzędu, Marian Seyda, Prokurator I,: Roman Stankiewicz przedstawienia >
Pielgrzym, Uczestnik obrzędu, Skazaniec, Wincenty Pietrzyk: Marcin Sosnowski przedstawienia >
Pielgrzym, Uczestnik obrzędu, Skazaniec: Adam Romanowski przedstawienia >
Pielgrzym, Uczestnik obrzędu, Prelegent, Bolesław Drobner: Jerzy Radziwiłowicz przedstawienia >
Pielgrzym, Uczestnik obrzędu, Skazaniec: Marek Litewka przedstawienia >
* rola dublowana
Opis:
(…) Jerzy
Jarocki, reżyser uznany za mistrza precyzyjnej, twórczej interpretacji literatury w teatrze, ostatnim wystąpieniem zaskoczył, podejrzewam, nawet największych swoich zwolenników. Ostrożny i rozważny w przyswajaniu mód i aktualnie obowiązujących stylów nagle zaanektował z impetem u niego niespotykanym doświadczenia teatru otwartego lat sześćdziesiątych, wdając się równocześnie w dość ryzykowną polemikę z Konradem
Swinarskim i jego teatrem zbudowanym na materiale Mickiewiczowskich "Dziadów". "Sen o Bezgrzesznej" rozgrywa się w całym teatrze, a poszczególne plany akcji niejako nakładają się na schemat głośnej inscenizacji tragicznie zmarłego reżysera, którego dzieło stało się szybko mitem i artystycznym posłaniem.
Jarocki przez prawie dziesięć miesięcy konstruował spektakl, jakiego jeszcze nikomu nie udało się stworzyć w teatrze. Bo i mierzył bardzo ambitnie. Chciał pokazać drogę narodu do niepodległości. Wybrał więc odległą datę wyjściową. Rok 1863. Ale rzeczy nie zakończył radosnym zmartwychwstaniem. Postanowił przypomnieć kolejny dramatyczny moment w dziejach narodu. Nie zdołano przecież ochłonąć z szoku, jakim było odzyskanie niepodległości po 120 latach niewoli, gdy wymarzona i wyśniona bezgrzeszna czyli Polska stała się miejscem bratobójczych walk. A wiec wypadki krakowskie 1923 roku i głośny proces uczestników robotniczego strajku, podczas którego doszło do krwawych starć z wojskiem i policją. I wreszcie zaskakujący finał. Ostry politycznie kabaret, oparty na tekstach z dwudziestolecia międzywojennego, wyreżyserowany i prowadzony przez Jerzego
Stuhra. (…)
Marian Sienkiewicz, Przekrój Teatralny, Przekrój 1979, nr 1771.
(…) W spektaklu bierze udział cały prawie zespół teatru, nie ma protagonistów, jest bohater zbiorowy choćby przez chwilę był konkretnym czy literackim mitem - Konradem, Baryką, Czarowicem z "Róży". Nie ma też popisowych ról, są pełne wykazu i perfekcyjnie zagrane krótkie sekwencje indywidualne w ogromnej, zdyscyplinowanej i piekielnie konsekwentnej grze zespołowej personifikującej zespołowego bohatera: naród od roku 1863 do 1923 i dalej jeszcze!
Są w tym przedstawieniu obecne różne techniki teatralne i różne stylistyki: od obrzędu - Zaduszek, poświęconego poległym w 1863 a święconego w Galicji w 50-lecie Powstania, po rewię mody wojskowej, od romantyczno-chocholich sekwencji balu z "Róży" po kabaret w dyskotece, od prywatnych spotkań z aktorami mówiącymi o swoich rodowodach i przodkach po publicystyczny teatr faktu. Widzowie pilotowani są od początku przez aktorów - najczęściej: Stuhra który jest tu rodzajem teatralnego Arlekina - przewodnika - przechodzą z sali do sali, posłuszni, ciekawi "proszę, pozwolą Państwo, tędy". W pewnym momencie muszą się rozdzielić na dwie grupy i każda - dopóki się nie spotkają ponownie - ogląda inne partie przedstawienia, różne dosłownie, formalnie i fabularnie, ale jednolite w warstwie treści zasadniczej. (…)
Teresa Krzemień, Z mieszanymi uczuciami, Kultura 1979, nr 13.
(…) W przedstawieniu Jarockiego znaleźć można większość typowych elementów poetyki widowiska znanej z "nowego" czy też "otwartego" teatru. Miejsce gry nie jest związane z salą teatralną, podobnie jak w licznych spektaklach tego typu jest też ono zmienne - akcja dzieje się w różnych pomieszczeniach, o niejednakowej powierzchni i kształcie - związanych z charakterem poszczególnych etapów widowiska. Widzowie w różny sposób biorą udział w przedstawieniu: albo je oglądają, albo są biernymi uczestnikami (ale już nie oglądającymi a "współgrającymi") obrzędu czy "wykładu", albo też stają się uczestnikami czynnymi - kontaktują się bezpośrednio z aktorami. (…)
„Sen o Bezgrzesznej”, to szczególna lekcja historii, która uczy nie zapamiętywania faktów i dat, ale ich odczuwania, przypominania, że w nas samych i wokół nas są wspomnienia i sentymenty ważne i niezmienne, choć, jak owe znalezione w szufladach pamiątki – głęboko ukryte i na co dzień nie wydobywane. Jest przez to całe widowisko Jarockiego poruszaniem pamięci, odgrzebywaniem starych fotografii i rycin, dat i wydarzeń, o których nieczęsto się mówi, a które można tu na nowo zobaczyć, przeżyć i odczuwać przez uczestnictwo w pochodzie snujących się po kolejnych salach, ze światła w ciemność, aż po upiornie śmieszny kabaret – zapowiedź tragedii i przebudzenia ze snu.
Jan Kłossowicz, Rzecz dla Teatru, Literatura 1980, nr 1.