Przedstawienie:
Affabulazione
Autor: Pier Paolo Pasolini przedstawienia tego autora >
Reżyser: Krzysztof Babicki przedstawienia tego reżysera >
Scenografia: Zofia de Ines-Lewczuk przedstawienia tego scenografa >
Obsada:
Kolejarz: Rafał Jędrzejczyk przedstawienia >
Matka: Elżbieta Karkoszka przedstawienia >
Dziewczyna: Lidia Duda przedstawienia >
Cień Sofoklesa, Żebrak: Zygmunt Józefczak przedstawienia >
Ojciec: Jerzy Trela przedstawienia >
Komisarz: Leszek Piskorz przedstawienia >
Wróżka: Anna Polony przedstawienia >
Syn, Duch syna: Jan Monczka przedstawienia >
Ksiądz: Leszek Świgoń przedstawienia >
* rola dublowanaOpis:
(…) Po dziesięciu latach od śmierci Swinarskiego podejmuje się inscenizacji trudnego i zagadkowego tekstu laureata nagrody jego imienia: Krzysztof Babicki, reżyser stażem młody, lecz znany już w kraju z kilku znakomitych przedstawień.
Z całą pewnością dołącza do nich Affabulazione. W związku z tym dwie sprawy, które oczywiście rozszczepiają się na dziesiątki innych. Pierwsze, to wrażenie jakie uderza i powoli opanowuje widza, wrażenie zmysłowe, przemieniające się w miarę rozwijania się scenicznej akcji w fascynację teatralnością. Niełatwy, wielowarstwowy, skłębiony tekst Pasoliniego żyje na scenie bogactwem i ruchem. Jest to artystyczna lekcja poglądowa, co znaczy teatr, co znaczy tak wygrywać całość tworzywa scenicznego, aby powstało pełne widowisko teatralne. Tekst, autor, scenografia, kolor, światło, muzyka, rytm, ruch sceniczny – tworzą tak piękną całość, iż gdyby zabrakło jednego z elementów, gdyby któryś ze szczegółów nie przylegał artystycznie do innego, to całość widowiska popękałaby i popsuła się. Trudno nie ulec wizualnej i akustycznej urodzie przedstawienia w Starym Teatrze. Reżyserska wizja i realizacja młodego reżysera okazuje się zadziwiająco dojrzała, w czym ogromny udział mają Zofia de Ines Lewczuk (scenografia) i Stanisław Radwan (muzyka). To dzięki nim i aktorom dzieje się misterium teatru na scenie, która jest i pretensjonalnym salonem, i ogrodem, i dworcem, i plątaniną torów kolejowych, i miejscem, gdzie zjawia się cień Sofoklesa.(…)
Kazimierz Kania, Tragiczna odwaga Pasoliniego, Kierunki 1985, nr 13.
(…) Niewątpliwa uroda inscenizacji Krzysztofa Babickiego wynika z ciekawego założenia: Tekst dramatu Pasoliniego składa się z szeregu spotkań – spięć między dwoma (rzadziej trzema) postaciami. Tę zasadę konstrukcyjną Babicki uwzględnił: Rozbił spektakl na cząstki także w przestrzeni scenicznej. Obraz tego spektaklu, to znaczy to, co oglądać można z widowni przypomina niektóre płótna surrealistów (np. Kazimierza Mikulskiego), gdzie na ciemnym, jednolitym tle malarz „rozrzuca” przedmioty, które wprawdzie są realistycznie przedstawione, ale których wspólna obecność, w dodatku przy niewierności tradycyjnym regułom perspektywy, nie tłumaczy się racjonalnie.
Takie skojarzenie wywołuje spektakl Babickiego, gdy ciemna scena teatru przyciąga uwagę szeroko rozrzuconymi w przestrzeni jaśniejszymi punktami, w których dzieje się kolejna chwila akcji. Punkty te są bardzo starannie skomponowane. Aktorzy często zastygają na moment w bezruchu jakby w intencji utrwalenia danego obrazu w pamięci widza. Nie bez znaczenia nie tylko dla urody sytuacji scenicznych, ale także dla ich wymowy jest nasycona barwami i emocjami muzyki Stanisława Radwana.(…)
Dorota Krzywicka, Affabulazione, Echo Krakowa 1985, wyd. 50.
Video
Animacje kostiumów