Przedstawienie:
Terezin
Autor: Marek Miller przedstawienia tego autora >
Reżyser: Zbigniew Mich przedstawienia tego reżysera >
Scenografia: Stasys Eidrigevicius przedstawienia tego scenografa >
Obsada:
Jedna z postaci : Ewa Kaim przedstawienia >
Jedna z postaci: Aldona Grochal przedstawienia >
Jedna z postaci: Roman Gancarczyk przedstawienia >
Jedna z postaci: Katarzyna Krzanowska przedstawienia >
Jedna z postaci: Arkadiusz Brykalski przedstawienia >
* rola dublowanaOpis:
To, co minione, nie umarło. Ono nawet jeszcze nie minęło – powiedziała Christa Wolf i obawiam się, że pisarka wie, co mówi. Myślę, że ciągle jeszcze w każdym europejskim kraju może się udać nagonka i gorączka antysemicka, antyniemiecka, antypolska, antyserbska, itd. – w zależności od potrzeb. Jaką cenę musi zapłacić ten, kto chce się przeciwstawić manipulacji i propagandzie, wie dobrze choćby Peter Handke. Funkcjonowanie getta w Terezínie jest doskonałym przykładem manipulowania losami ludzkimi i tzw. opinią publiczną nie tylko w dyktaturach, ale i w „starych” i „nowych” demokracjach. Śledzenie tych – śmiertelnych często w skutkach, a zawsze niebezpiecznych – manipulacji wydało mi się nie tylko interesujące, ale i pouczające. No i ta zdumiewająca koncentracja w jednym miejscu śmierci i sztuki!
Postanowiłem zaprosić do współpracy Stasysa Eidrigeviciusa, gdyż jak mało kto potrafi on w swoich pracach prosto i szczególnie wyraziście, przy pomocy skromnych środków dawać wyraz niełatwym tematom i myślom. Przykładami mogą być nie tylko jego plakaty, ale też maski, które doskonale wpisują się w żywioł teatralny, a także, naturalnie, jego realizacje sceniczne. Widzowie dzisiejsi przywykli do mowy obrazów, piktogramów, ruchu kolorowych plam. Spodziewam się, że wspólnie ze Stasysem Eidrigeviciusem uda nam się odpowiedni dać obraz słowom, w których zawarte są tragiczne, a nieraz tragikomiczne losy ludzkie i może kilka myśli.
Mój nauczyciel Wiesław Górecki mawiał, że operetka przedstawia życie takim, jakie ono jest naprawdę, czyli rozśpiewane i roztańczone. Będę się starał, by spektakl o życiu w Terezínie/Theresienstadt podczas okupacji niemieckiej oddał to, jakim to życie było tam naprawdę. Śmierci i głodowi towarzyszyły występy kabaretowe pełne szlagierów, a między transportami do Oświęcimia-Brzezinki odbywały się spektakle opery dla dzieci. Będzie to więc przedstawienie rozśpiewane. Wszystkie piosenki i pieśni spektaklu powstały bądź były wykonywane w Terezínie. Clownada w getcie dawała siłę do przeżycia, była ratunkiem, ale też formą samooszustwa i maskowania absolutnej bezradności. Cieszyłbym się, gdyby te dwa oblicza sztuki i życia w Terezinie udało się oddać w spektaklu. Hasłem przedstawienia powinno być: Nie grać! Śpiewać! Spróbuję i do jednego, i do drugiego przekonać aktorów. Muzykom będę powtarzał naturalnie: Nie Śpiewać! Proszę grać!
Zbigniew Mich
Spektakl oparty na powstałej w warszawskim Laboratorium Reportażu relacji na temat obozu w czeskim Terezínie (Theresienstadt), stanowi część projektu Europa wg Auschwitz.
Przyznam się, że informacja o tym, iż w teatrze będzie realizowany reportaż, trochę mnie zmroziła. Jednak okazało się, że Zbigniew Mich tak potrafił go uteatralnić, nadać dodatkowych znaczeń, że ani przez moment nie miałam wrażenia nieprzystawalności tekstu do sceny. Wręcz przeciwnie, chropowatość formy, a zarazem jej teatralna czystość i prostota stały się jednym z głównych walorów przedstawienia. Bez wątpienia pomogła w tym rewelacyjna scenografia Stasysa Eidrigeviciusa. […] „
Video
Animacje kostiumów