Przedstawienie:
Trylogia
Autor:
Henryk Sienkiewicz przedstawienia tego autora >
Reżyser:
Jan Klata przedstawienia tego reżysera >
Scenografia:
Justyna Łagowska przedstawienia tego scenografa >
Obsada:
Jurko Bohun, Azja : Zbigniew W. Kaleta przedstawienia >
Helena Kurcewiczówna, Sikorka, Zosia Boska: Małgorzata Gałkowska przedstawienia >
Bohdan Chmielnicki, Andrzej Kmicic: Krzysztof Globisz przedstawienia >
Obraz, Sikorka, Krystyna Drohojowska: Ewa Kolasińska przedstawienia >
Ataman, Kompan Kmicica, Murzyn Radziwiłła, Ketling of Elgin: Bolesław Brzozowski przedstawienia >
Ataman, Kompan Kmicica, Przeor Kordecki, Król Polski, Potocki: Jerzy Święch przedstawienia >
Jan Skrzetuski: Jerzy Grałek przedstawienia >
Obraz, Sikorka, Barbara Jeziorkowska: Anna Dymna przedstawienia >
Aleksandra Billewiczówna, Ewa Nowowiejska, Obraz *: Barbara Wysocka przedstawienia >
Tuhaj-Bej, Janusz Radziwiłł *: Mikołaj Grabowski przedstawienia >
Tuhaj-Bej, Janusz Radziwiłł *: Jan Peszek przedstawienia >
Ataman, Łaszcz, Roch Kowalski, Murzyn Radziwiłła, Kompan Kmicica, Nowowiejski Stary: Tadeusz Huk przedstawienia >
Aleksandra Billewiczówna, Ewa Nowowiejska, Obraz *: Katarzyna Krzanowska przedstawienia >
Onufry Zagłoba: Juliusz Chrząstowski przedstawienia >
Michał Wołodyjowski: Andrzej Kozak przedstawienia >
Bogusław Radziwiłł, Nowowiejski Młody: Błażej Peszek przedstawienia >
* rola dublowana
adaptacja: Jan KLATA i Sebastian MAJEWSKI
kostiumy: Mirek KACZMAREK
asystent reżysera: Błażej PESZEK
* rola dublowana
Opis:
Zapowiedź premiery na Youtube /Szot/
3 części, 6 tomów, 2603 strony
1 spektakl
Marzy mi się Polska niepodległa. Polska silna i sprawiedliwa. Polska mądra i waleczna. Polska godna swoich bohaterów.
Marzy mi się Trylogia w teatrze, na scenie. Wielki spektakl o naszym kraju i o naszych bohaterach, polskich, walecznych i odważnych.
Spektakl grany na scenie krakowskiej albo warszawskiej. Chociaż krakowska wydaje mi się ważniejsza, bo przecież Kraków to nasz matecznik narodowy, skarbiec i jednocześnie grobowiec.
Spektakl z najlepszymi aktorami, w wielkiej inscenizacji, z muzyką, światłami i w kostiumie.
Spektakl błyskotliwy i przenikliwy. Spektakl przeszywający widzów niczym przenikliwe spojrzenie Matki Boskiej.
Spektakl, który będzie mówił do rodaków, więcej, który będzie krzyczał: Polacy, Polacy, to o nas, to my, wszyscy razem i każdy z osobna, to my, Polacy.
Marzy mi się Zbaraż, Częstochowa, Kamieniec – na scenie. I Skrzetuski, Kmicic i Wołodyjowski razem, wspólnie.
Marzy mi się. I śni.
Mnie – Henrykowi Sienkiewiczowi.
Od 21 lutego 2009 roku na Dużej Scenie Starego Teatru spełnienie marzeń Henryka Sienkiewicza.
(…) Scenograficzny horyzont budują ściany świątyni z umieszczonym centralnie ołtarzem: obrazem Czarnej Madonny. Ambona, tablice z wotami. W tej ramie znajdujemy nie kościelne ławy, ale szpitalne łóżka: aktorzy podnoszą się i włączają w akcję, po czym wracają na legowiska. Delikatnie eksponowana metateatralna rama, do tego rekwizyty i kostiumy, przywołujące na myśl noclegownię, azyl dla bezdomnych - tworzą odpowiednią perspektywę dialogu z Sienkiewiczem. Klata napięcie spektaklu buduje w swoim stylu, na prawach swoistego eklektyzmu: oto dana jest symboliczna dekoracja, której nie wypełniamy adekwatnymi rekwizytami, rama fabuły, której nie opowiadamy adekwatnym językiem. Pan Wołodyjowski w dresie i tenisówkach; Zagłoba z trzema zegarkami na ręce, przepasany skóropodobną saszetką - oto zespół aktorski pod kierownictwem Jana Klaty, zespół, który - nie będąc w stanie sprostać inscenizacji Historii przez wielkie "H" - daje jej wymownie pomniejszoną, groteskową i smutną wersję. (…)
Marcin Kościelniak, „Trylogia” w muzeum, Tygodnik Powszechny 2009, nr 9.
(…) Często jednak groteska w jednej chwili zostaje podcięta i wywrócona w koszmar. Ciężka gitarowa muzyka podrywa co chwila aktorów do straceńczego, szalonego galopu na łóżkach. "Disco" do rytmu "Boże coś Polskę" zmienia się w masową egzekucję, na którą kolejne ofiary idą piękne i dumne. Ten zapisany u Sienkiewicza "instynkt męczeństwa" nigdy nie był tak widoczny. (…)
Joanna Derkaczew, Lot nad ojczystym gniazdem, Gazeta Wyborcza 2009, nr 45.