Przedstawienie:
Don Juan albo Kamienny Gość
Autor:
Molier przedstawienia tego autora >
Reżyser:
Yves Goulais przedstawienia tego reżysera >
Scenografia:
Jan Polewka przedstawienia tego scenografa >
Obsada:
Elwira: Katarzyna Gniewkowska przedstawienia >
Franciszek: Marek Kalita przedstawienia >
Don Ludwik: Aleksander Fabisiak przedstawienia >
Don Juan: Krzysztof Globisz przedstawienia >
Pietrek: Bolesław Brzozowski przedstawienia >
Komandor: Ryszard Łukowski przedstawienia >
Sqanarel: Leszek Piskorz przedstawienia >
Guzman: Wiesław Wójcik przedstawienia >
Karolka: Marta Jurasz przedstawienia >
Pan Niedziela: Jan Monczka przedstawienia >
* rola dublowana
Fiołek - ***
Wątróbka - ***
Opis:
Oglądałem ten spektakl zmieszanymi uczuciami. Jest to bowiem jedno z nader nielicznych wystawień sztuki Moliera nie budzących podejrzenia, iż zaklasyfikowanie jej do gatunku komediowego było oczywistą pomyłką genologiczną. Spektakl ten […], jest dowcipny i lekki. Widownia nie nudzi się tu chwili i bawi wybornie. Nadto – udana scenografia Jana Polewki (z bardzo ciekawym plastycznie i atrakcyjnym teatralnie grobowcem Komandora) oraz dwie świetne kreacje aktorskie: Krzysztofa Globisza jako Don Juana i Leszka Piskorza – Sganarela.
W bohaterze krakowskiego przedstawienia można odnaleźć cechy siedemnastowiecznego libertyna: fanatyczną nienawiść do wszelkich autorytetów, równie fanatyczny racjonalizm i pasję czynienia życiowych eksperymentów. Don Juan notuje skrupulatnie ich wyniki w wielkiej księdze, w której po powrocie z grobowca Komandora zapisuje także hipotezę, że to złudzenia optyczne lub halucynacja sprawiły, iż ona i Sganarel dostrzegli poruszenia się posągu.
W ten sposób moglibyśmy dojść aż do współczesnych nam interpretacji mitu. Darujemy sobie to, zauważając jedynie, iż niespotykane w jednej inscenizacji bogactwo znaczeń uzyskuje reżyser dzięki często stosowanej w tym spektaklu grze wbrew tekstowi.
Krzysztof Kopka, Kim jest Don Juan, czyli kłopoty z interpretacją, Teatr 1989, nr 4.