Przedstawienie:

Wesele hrabiego Orgaza

Autor: Roman Jaworski przedstawienia tego autora >

Reżyser: Jan Klata przedstawienia tego reżysera >

Scenografia: Justyna Łagowska przedstawienia tego scenografa >

Obsada:

Don Jacinto de Gouzdrala Gouzdrez : Zbigniew W. Kaleta przedstawienia >

Matador Manuel, Kot Książę Omar: Mieczysław Grąbka przedstawienia >

Dunka / Dziennikarz 01 : Małgorzata Gałkowska przedstawienia >

Donna Evarista de las Cuebas: Ewa Kaim przedstawienia >

Antychryst, Niemka / Dziennikarz 03 *: Krzysztof Wieszczek przedstawienia >

Dawid Yetmeyer: Krzysztof Globisz przedstawienia >

Prochryst,Szwajcarka / Dziennikarz 04: Bolesław Brzozowski przedstawienia >

Prakseda Bakcyl: Ewa Kolasińska przedstawienia >

Kardynał Don Fernando Nino de Guevara: Jerzy Grałek przedstawienia >

Bramin Onczidaradhe: Jacek Romanowski przedstawienia >

H. W. Havemeyer: Roman Gancarczyk przedstawienia >

Chińczyk A-to-tso: Tadeusz Huk przedstawienia >

Rumunka / Dziennikarz 02: Katarzyna Krzanowska przedstawienia >

Igor Podrygałow: Juliusz Chrząstowski przedstawienia >

Antychryst, Niemka / Dziennikarz 03 *: Błażej Peszek przedstawienia >

* rola dublowana

 


opracowanie tekstu, reżyseria i opracowanie muzyczne:  Jan KLATA 
opracowanie tekstu i dramaturgia: Sebastian MAJEWSKI
scenografia i światło: Justyna ŁAGOWSKA

 

* rola dublowana
 

Opis:

 

Jan Klata punktuje w "Weselu hrabiego Orgaza" jeden z naczelnych wątków powieści Romana Jaworskiego: temat wiary i religijności. Spotkanie Jana Klaty i Romana Jaworskiego to spotkanie dwóch koneserów formy. W "Weselu hrabiego Orgaza" - powieści i jej inscenizacji - króluje żywioł pastiszu, parodii, kiczu, cytatu, stylizacji. Tak wytyczona przestrzeń to ulubione pole teatralnych peregrynacji Klaty, który daje tu upust swojej wyobraźni. Reżyser zręcznie podejmuje kolejne impulsy płynące z powieści. (…)To charakterystyczne: stylizacja u Klaty jest zawsze z drugiej (albo i kolejnej) ręki. Reżyser rzadko sięga wstecz, do oryginału, zdecydowanie częściej czerpie ze współczesnych przetworzeń i trawestacji, budując w ten sposób strukturę wielopiętrową, hipertekstualną, mieniącą się na przemian od wieloznaczności i uderzających trywializmów. Tradycja istnieje tylko w wymownie zniekształcających zapośredniczeniach i jako taka nie może stanowić bezpiecznego schronienia. Na tej zasadzie dominujące w spektaklu latynoskie motywy muzyczne (skoro rzecz dzieje się w Hiszpanii...) podane są w formie współczesnej muzyki tanecznej, bokserski pojedynek to wolna amerykanka, a układy choreograficzne w kolejnych scenach są inspirowane albo wprost przeniesione z muzycznych wideoklipów. (…)
 
Marcin Kościelniak, Groza paraboli, Tygodnik Powszechny 2010, nr
 
Spektakl Klaty zaczyna się granym we foyer wrestiingowym pojedynkiem Prochrysta i Antychrysta. Co ma znaczyć? Udawaną walkę i udawany spór o to, czy jest Bóg? Potem już na Dużej Scenie dochodzi do starcia idei bardziej skomplikowanych. Z jednej strony mamy bogacza i kolekcjonera Havemeyera (Roman Gancarczyk) reprezentującego ludzkość znudzoną historią. Z drugiej proroka, milionera i hochsztaplera Davida Yetmeyera (Krzysztof Globisz), który - odwrotnie - chce zbić kapitał na pragnieniu podtrzymania historii, przepchnięcia jej w teraźniejszość. (…) Dialogi bohaterów zdają się pączkować z żywych scenicznych obrazów, w których dzieła El Greca - "Portret kardynała", "Widok Toledo", "Pogrzeb hrabiego Orgaza" - zostają zmiksowane z pop-kulturowymi cytatami, parodystyczną choreografią do muzyki Nicka Cave'a i "Święta wiosny" Prokofiewa. Reżyser ani nie drwi z trudnego, połamanego rytmicznie języka Jaworskiego, ani go nie uprzystępnia. Znów - jak to u niego - mamy przed sobą śmierć osłodzoną za pomocą sztuki, oglądamy ludzkość w zgrozie i rozpaczy czekającą na "nową erę": zagładę lub zbawienie. Klata powtarza za bohaterami Jaworskiego, że "jedynym środkiem, który zdoła pojednać ludzi z ich epoką, jest zastosowanie fikcji do celów praktycznych, bo fikcje są bardziej wytrzymałe jako podwaliny życia od wszelkich faktów rzeczywistych". Ale chyba ani przez moment w to nie wierzy. Ze złością i rozpaczą pokazuje skutki takiej wiary, wypacykowaną sztukę zaprzęgniętą do pracy w manufakturze metafizyki.
 
Łukasz Drewniak, „Wesele hrabiego Orgaza” albo osładzanie śmierci sztuką, Przekrój 2010, nr 25.

Animacje kostiumów

Narodowy Stary Teatr w Krakowie tel. 48 12 4228566, 48 12 4228020 wew. 134 fax 12 2927512 e-mail:muzeum@stary.pl
Copyright 2011