Przedstawienie:
Masław
Autor: Jerzy Zawieyski przedstawienia tego autora >
Reżyser: Janusz Warnecki przedstawienia tego reżysera >
Scenografia: Andrzej Pronaszko przedstawienia tego scenografa >
Obsada:
Księżniczka Olana: Wanda Kruszewska przedstawienia >
Masław : Tadeusz Białoszczyński przedstawienia >
Kazimierz: Władysław Sheybal przedstawienia >
Mieszko II: Lech Madaliński przedstawienia >
Rycheza: Ewa Kunina przedstawienia >
Henryk III : Eugeniusz Fulde przedstawienia >
Nałożnica Mieszka*: Janina Warnecka przedstawienia >
Nałożnica Mieszka*: Hanna Zielińska przedstawienia >
Mnich Hieronim : Jan Ciecierski przedstawienia >
Jasmund : Adam Mularczyk przedstawienia >
Ziemiomysł : Bolesław Loedl przedstawienia >
Dobór: Tadeusz Łomnicki przedstawienia >
Książę Mszczuj, Borun : Rudolf Gołębiowski przedstawienia >
Książę Gorzew: Józef Daniel przedstawienia >
Grabia Radoń, Pieśniarz: Stanisław Zaczyk przedstawienia >
Wieluń, Adamiec : Kazimierz Janus przedstawienia >
Unosz: Stanisław Gawlik przedstawienia >
* rola dublowanaStoigniew - ***
Biskup Lambert - ***
Rycerze, Pieśniarze, Kmiecie
Opis:
Realizacja sceniczna „Masława” wymagała najwyższego wręcz wysiłku od Starego Teatru, tak pod względem aktorskim, reżyserskim jak i technicznym. Dyr. Pronaszko wraz z reżyserem Warneckim i gronem najbliższych współpracowników, z pełną odpowiedzialnością artystyczną podjął się ryzyka wystawienia sztuki współczesnego polskiego autora, niezwykle trudną do ujęcia w formę sceniczną, wymagającej wyjątkowo wysokich wkładów finansowych. Zamierzony wynik został w pełni osiągnięty. Rozwiązanie plastyczne dyr. Pronaszki dało kapitalne efekty formalne i kolorystyczne. Pełne rozmachu twórczego zabudowania sceny w czterech zmianach dekoracyjnych, gra świateł, bogato stylizowane kostiumy stworzyły harmonijną całość, nad wyraz efektowną. Dyskretna, nie narzucająca się a przy tym b. sugestywna ilustracja muzyczna Romana Palestra. Chór pod dyrekcja Tadeusza Wilczaka świetnie harmonizował z ogólnym stylem widowiska. Reżyseria Warneckiego niezwykle sprawna. Role postawione wzorowo. Poszczególne kreacje aktorskie na prawdziwie wysokim poziomie.
Rolę tytułową znakomicie opracował Tadeusz Białoszczyński, jednolity w swej koncepcji dramatycznej, męski, silny, imponujący głosowo. Nieszczęsnego półobłąkańca Mieszka, postać niezwykle ludzką, odtworzył z niesamowitą wręcz ekspresja Lech Madaliński, świetny w masce. Władczą, pełną siły wewnętrznej Rychezą była Ewa Kunina. (...)
Tadeusz Kudliński, Z teatrów krakowskich, Tygodnik Powszechny 1945, nr 46.
Video
Animacje kostiumów