Przedstawienie:
Pasażer bez bagażu
Autor:
Jean Anouilh przedstawienia tego autora >
Reżyser:
Janusz Warnecki przedstawienia tego reżysera >
Scenografia:
Jan Kosiński przedstawienia tego scenografa >
Obsada:
Kucharka: Michalina Zamiłło przedstawienia >
Julka: Jadwiga Kossocka przedstawienia >
Walentyna Renaud: Janina Martynowska przedstawienia >
Pani Renaud*: Ewa Kunina przedstawienia >
Lokaj rodziny Renaud: Stanisław Zaczyk przedstawienia >
Zarządzający domem rodziny Renaud: Eugeniusz Fulde przedstawienia >
Mecenas Pickwick: Adam Mularczyk przedstawienia >
Mecenas Huspar: Jan Ciecierski przedstawienia >
Jerzy Renaud: Bolesław Loedl przedstawienia >
Gaston: Janusz Warnecki przedstawienia >
Księżna Dupont-Dufort: Maria Dulęba przedstawienia >
Pani Renaud*: Helena Zahorska przedstawienia >
Szofer rodziny Renaud: Ryszard Gołbiowski przedstawienia >
* rola dublowana
Opis:
Wykonanie Pasażera, dobrze rozpracowane reżysersko przez Warneckiego, z pomocą Gołębiowskiego, nie miało ogólnego poziomu sprawności i tempa, zwłaszcza w wygłoszeniu tekstu. Warnecki w głównej roli dał interesujący przebieg psychologiczny człowieka, męczącego się między dwoma rzeczywistościami – środkami aktorskimi urozmaiconymi i przekonującymi - acz nie nowymi, jeśli porównać choćby jego niedawną rolę w „Dniu..” – Nałkowskiej. Jak słychać, rolę tę grał w Paryżu Pitojew. Próbując wyobrazić sobie tego aktora w roli Gastona, łatwo stwierdzić podobieństwo rodzaju gry Warneckiego, w dyskretnym pokrywaniu wewnętrznych przełomów pozorami zewnętrznego opanowania. Spośród innych wykonawców wyróżnić należy Loedla za drobiazgowo wypracowany wyraz tłumionych uczuć dojrzałego mężczyzny atmosfery prawdziwej szlachetności i dobroci - nigdy nie nudnej i nie pospolitej. Dulęba i Zahorska stworzyły żywe postaci władczych kobiet – pierwsza w zakroju komediowym – druga tragicznym. (…)
Dekorator Kosiński próbował w kompozycji wnętrza połączyć dwie płaszczyzny drewnianej z częściami kamiennymi. Nie powiem by ten pomysł był szczególnie szczęśliwy.
Tłumaczenie sztuki dobre i żywe, choć nie zupełnie swobodne.
Tadeusz Kudliński, Z teatrów krakowskich, Tygodnik Powszechny 1946, nr 17.