Przedstawienie:
Król Ubu
Reżyser: Jan Klata przedstawienia tego reżysera >
Scenografia: Justyna Łagowska przedstawienia tego scenografa >
Obsada:
Car Aleksy: Zbigniew Ruciński przedstawienia >
Flaczysław: Paweł Kruszelnicki przedstawienia >
Król Wacław : Zygmunt Józefczak przedstawienia >
Królowa Rozamunda; Szyper : Błażej Peszek przedstawienia >
Rotmistrz Opas : Krzysztof Stawowy przedstawienia >
Ubica: Paulina Puślednik przedstawienia >
Ubu: Zbigniew W. Kaleta przedstawienia >
Władysław; Jan Sobieski; Wrosoch : Grzegorz Grabowski przedstawienia >
Armia polska: Bolesław Brzozowski przedstawienia >
Stanisław Leszczyński; Mikołaj Reński; M. Fiodorowicz, Armia polska: Rafał Jędrzejczyk przedstawienia >
* rola dublowanaOpis:
Ze sztubackiej sztuki Alfreda Jarry; której akcja toczy się W Polsce; czyli nigdzie; Jan Klata wyciągnął ostateczne konsekwencje groteskowo i bezwzględnie diagnozując naszą rzeczywistość. „Jedz; pij i popuszczaj – zwraca się do zgromadzonych Ojciec Ubu; władca krainy paździerza; pogrążonej w epoce wiecznego remontu. Swym spektaklem Jan Klata rzuca wyzwanie wszelkim konwenansom – recenzował Michał Centkowski w dwutygodniku.com. – Historiozoficzny traktat o postpolityce pełen aktualnych aluzji? Nic podobnego. Raczej miasteczko South Park z czasów swej świetności (…). Klata wyraźnie stawia na wstydliwą; a jednak oczyszczającą moc kloaki. I trzeba przyznać; że ten grubą kreską przerysowany świat tworzy z żelazną konsekwencją; nieustannie jadąc po bandzie. Przez scenę przewalają się tłumy radosnych postaci odzianych w ostentacyjnie brzydkie kostiumy. Okładają się po głowach dmuchanymi maczugami; wyginają w rytm popularnych przebojów (…) – w tle orzeł; car; no i Smoleńsk. Bylejakość; prymitywizm; brzydota – oto metafora Polski; zdaje się mówić; a raczej krzyczeć Klata.
Klata konsekwentnie i z premedytacją wprowadza na narodową scenę prostackie dowcipy; co dobrze przylega do tekstu. Symbolem jest tron Ubu; czyli sedes oraz rozpostarty za nim pawi ogon z klozetowych rur. Z prostactwa czerpie też choreografia Maćko Prusaka – balety fitness kontrastujące z tuszą aktorów. Trudno nie zauważyć inspiracji „Monty Pythonem”; a zwłaszcza „Żywotem Briana”. To jak to jest? Brytyjski kabaret nas śmieszy; a polski oburza? Co nas dotyka? Naruszone poczucie świętości? Dumy? To jednak daliśmy się dotknąć i sprowokować Klacie? A jeśli tak – jego cel został osiągnięty.
Jacek Cieślak; „Teatr”
Video
Animacje kostiumów